Renault 4 – Jednostavnost i izdržljivost iznad svega

Nit’ je lep, nit’ je aerodinamičan, nit’ je brz ali je jedan od najpopularnijih vozila svih vremena. Postavljao sam sebi pitanje zašto je to tako, sve dok nisam seo u njega. Tada mi je postalo jasno. Svi vlasnici ovog automobila su se ponašali potpuno isto prilikom vožnje. Na njihovim licima se nije mogla videti nervoza, bili su vrlo opušteni a i sam odnos prema automobilu je bio drugačiji. Nekako, bili su smireni i nisu se preterano “tangirali“ čak i ukoliko ga čuknu prilikom parkiranja. Ma, jednostavno, svi su tretirali ovo vozilo kao vozilo koje će te sigurno prevesti iz tačke A u tačku B. Sam nadimak koji mu je od milošte prikačen govori dosta o njegovoj “lepoti“ i izdržljivosti – “Cokula“. I, zaista, kao da je napravljen prema vojničkoj čizmi – tako je izgledao a i izdržljivost mu je bila na zavidnom nivou.

Mora se priznati, francuska fabrika se svojski potrudila da napravi automobil koji će biti maksimalno i surovo eksploatisan. Tako je i stvoren veliki broj poklonika i obožavalaca.

Proizvodnja i razvoj 

Proizvodnja prvih modela, pod nazivom R4, počela je 3. avgusta 1961. godine. Premijera ovog modela bila je u septembru 1961. godine na Sajmu automobila u Frankfurtu. Prvi modeli bili su opremljeni četvorocilindričnim motorima radne zapremine 747 kubika i 23 KS i imali su 3-stepeni menjač, a već 1963. godine unapređeni su motorom od 845 kubika i 26 KS. Kad smo kod menjača moram da napomenem da je to jedan od najkarakterističnijih položaja i oblika menjača u auto industriji. Smešten pored volana u obliku ručke kišobrana izgledao je nekako nezgrapno na tom mestu. 
"Kišobran" menjač

Međutim, vozačima ni najmanje nije smetao taj položaj i oblik. Čak se pokazalo veoma korisnim što je menjač blizu volana. Godine 1965. model R4 je zvanično preimenovan u Renault 4, a februara 1966. je prodat milioniti primerak. Godine 1968. dobili su novi 4-stepeni i sinhronizovani menjač, a 1973. pojačani motor radne zapremine 845 kubika i 34 KS. Godine 1979. lansiran je novi model pod nazivom Renault 4 GTL. Ovaj model imao je četvorocilndrični motor radne zapremine 1108 kubika i 34 KS. Proizvodnja Renault-a 4 je prestala 1993. godine, a ukupno je proizvedeno preko 8 miliona komada.
Osim u bivšoj SFRJ, gde se proizvodio u Novom Mestu (Slovenija) od 1974. do 1992. godine, proizvodio se i u još 16 zemalja sveta.

Renault 4  u motosportu 

Iako ovaj model nije bio namenjen trkačkim ispitima ipak se po koja verzija našla na određenim takmičenjima. To su, pre svega, bila takmičenja izdržljivosti poput relija Pariz-Dakar gde je verzija Renault 4 Sinpar (pogon na sva 4 točka) 1979. godine osvojio 5. mesto, a 1980. godine se popeo na postolje kao trećeplasirani.
Renault 4 Sinpar
Interesantno je i to, da se Renault 4 i posle završetka proizvodnje mogao naći na nekim reli takmičenjima. Recimo, 2001. godine na reliju London-Sahara-London, kao i 2008. godine na Mongol reliju.


Izvor: Wikipedia, mali mozak

1 comment:

  1. Kakav je ovo auto bio u neka svoja vremena. Ja sam bio zaljubljen u njega, naučio sam da vozim na Renou 4, napravio hiljade i hiljade kilometara. Nekad mi padne žao kada ga vidim na ulici, iako sve ređe i ređe, dođe mi da ga malo provozam, ali moj Reno 4 je odavno otiaši. Ne znam zašto neka od brojinh rent a car agencija nema u ponudi old tajmere. Svakako bi se našao neko kao ja koji bi se vratio u mladost i seo u Reno 4, Tristač, Ladu, Reno 5 i sl.

    ReplyDelete