![]() |
Space Shuttle auto industrije |
Kakva automobilčina! Kada sam prvi put video ovo
čudo od automobila ostao sam bez teksta. Jednostavno,
nisam mogao da poverujem da se ovako nešto moglo pojaviti u to vreme. Treba
imati u vidu da je “Ajkula” počela da se proizvodi 1955. godine! Ej, čoveče! To
je samo 10 godina od završetka II svetskog rata, a delovao je kao koncept vozilo, kao
futuristička zamisao nekog auto zanesenjaka, kao svemirski brod.
Imao sam tu sreću i zadovoljstvo da se provozam u njemu. Izuzetno prostran, nesvakidašnjeg dizajna, motor skoro nečujan, a o udobnosti i osećaju sigurnosti da i ne govorimo. Za ovu udobnost najzaslužnije je hidropneumatsko ogibljenje koje čoveku daje utisak kao da vozilo lebdi iznad asfalta.
Imao sam tu sreću i zadovoljstvo da se provozam u njemu. Izuzetno prostran, nesvakidašnjeg dizajna, motor skoro nečujan, a o udobnosti i osećaju sigurnosti da i ne govorimo. Za ovu udobnost najzaslužnije je hidropneumatsko ogibljenje koje čoveku daje utisak kao da vozilo lebdi iznad asfalta.
Koliko je ovo bio dobar
automobil pokazuje i podatak da ga je ugledni časopis “Classic & Sports Car”
proglasio najlepšim automobilom svih vremena i dodelio mu treće mesto za uticaj
na dizajn u auto industriji. I nemački časopis “Auto Motor und Sport” proglasio
ga je najboljim automobilom svih vremena zbog vanvremenskog dizajna i naprednih
tehnologija ugrađenih u njega.
Proizvodnja
Citroen DS prvi put je predstavljen 1955. godine na
sajmu automobila u Parizu. U potpunosti različit automobil od konkurencije već
prvog dana svog postojanja je podelio javnost. Jedni su ga sa
oduševljenjem prihvatili, drugi su smatrali da je suviše komplikovan i
preterano futuristički. Bilo kako bilo, do kraja sajamskog dana Citroen je
primio 12.000 narudžbina.
Prodaja je počela u proleće 1956. godine i već na
prvim modelima su se primetili određeni problemi od kojih je najčešći bio,
problem hidraulike. Vrlo brzo su rešene “dečje bolesti” i model je počeo da
ispisuje najlepše stranice istorije auto industrije.
Dizajner ovog bisera je Flaminio Bertoni (Italijan,
naravno... ko drugi) koji je dizajnirao i popularnog “Spačeka”. Osim po svom
ogibljenju koje je donelo savršenu udobnost, ovaj model će ostati upamćen i po
korišćenju, u to vreme, novih materijala kao što su fiberglas, aluminijum i
plastične mase u konstrukciji. Rezervoar je bio montiran unutar snažne šasije, a volan sa samo jednim
krakom je dizajniran tako da se slomi u slučaju frontalnog sudara. Naučna
fantastika za ono vreme, definitivno!
Proizvodio
se i u Portugalu, Velikoj Britaniji, Australiji, Južnoj Africi, kao i jedno
vreme u SFRJ – u Kopru, Slovenija.
Aprila
1975. godine je završena proizvodnja ovog modela i za tih 20 godina prodato je
skoro 1,5 miliona vozila.
Dimenzije
i pogon
Dužina: 4.826 - 4.991 mm
Širina: 1.791 mm
Visina: 1.464 - 1.537 mm
Motor: 1.911 - 2.347 ccm (4-taktni sa 4 cilindra u liniji)
Kao klinac vracavsi se iz skole prolazio sam pored parkiranog za mene tada svemirskog automobila Ajkule. Kad ono proglasiše baš ovaj auto za najbolji svih vremena. Imao sam sreće što ga je neko tada parkirao na putu mog povratka kući, da malo istančam ukus.
ReplyDelete