Moj prvi susret sa ovom legendom bio je krajem
70-tih godina. Imao sam nekih 6-7 godina kada smo matori i ja
šetali pored parkinga a ja prolazeći pored svakog od parkiranih automobila
pogađao njihov naziv. To mi je bila omiljena
zabava u to vreme. Ređali su se razni tipovi automobila. Od “fiće”, preko
“stojadina”, “tristaća”, po nekog Golfa i “bube”, pa sve do njega – legende nad
legendama.
Da se razumemo, video sam ja Mini po raznim
katalozima i auto-magazinima koje je moj matori u to vreme redovno kupovao, ali
ovo je bio “bliski susret treće vrste”.
O, da! To je bila ljubav na prvi pogled. Ljubav
koja traje i dan danas. Naravno, pričam o prvobitnom Mini Morris-u, ovaj novi me
ne tangira, ni najmanje.
Gledano sa ove vremenske distance, ta ljubav je
potpuno iracionalna jer teško da bih danas mogao da se “spakujem” sa svojih
skoro 2 metra u njega. Možda, da otvorim šiber...
U svakom slučaju, obožavam ga kao što su ga obožavali i mnogi drugi. Jednostavno, Mini je napravio neku vrstu revolucije u automobilskom svetu. Njegovim nastankom pokazano je da automobil ne mora biti suludo skup da bi postao svojevrsna svetska ikona. A da je ikona, jeste. Bio je popularan u svim društvenim slojevima. Umetnici, glumci, bogataši, siromasi, staro, mlado... Postao je statusni simbol. U prilog ovoj tezi ide i podatak da je Mini 1999. godine smešten na drugo mesto najuticajnijih automobila svih vremena, iza Ford-a T, a ispred Citroena DS (ajkula) i “bube”.
Hmmm, lično bih malo premundurio tu listu...
Proizvodnja i tehničke karakteristike
Mini je proizvodio od 1959. do 2000. godine British Motor Corporation i njegovi naslednici. Interesantno je kada pitate nekoga kako se zvala firma koja je proizvodila Mini retko ko će biti u stanju da tačno odgovori. Mini kao proizvod je debelo nadmašio ime sopstvenog tvorca. E, to ti je BREND!
Proizvođen je u dve fabrike u Engleskoj, u Oksfordu (1959-1968) i u Birmingemu (1959-2000), kao i u drugim zemljama, Australiji, Španiji, Južnoj Africi, Venecueli, bivšoj Jugi u Novom Mestu (1964 – 1973)... Dizajner ove ikone je Ser Alec Issigonis.
U svakom slučaju, obožavam ga kao što su ga obožavali i mnogi drugi. Jednostavno, Mini je napravio neku vrstu revolucije u automobilskom svetu. Njegovim nastankom pokazano je da automobil ne mora biti suludo skup da bi postao svojevrsna svetska ikona. A da je ikona, jeste. Bio je popularan u svim društvenim slojevima. Umetnici, glumci, bogataši, siromasi, staro, mlado... Postao je statusni simbol. U prilog ovoj tezi ide i podatak da je Mini 1999. godine smešten na drugo mesto najuticajnijih automobila svih vremena, iza Ford-a T, a ispred Citroena DS (ajkula) i “bube”.
Hmmm, lično bih malo premundurio tu listu...
Osim ove, možda i najznačajnije, Mini je
osvojio još mnogo nagrada od kojih se izdvajaju:
- Automobil veka (Autocar magazin 1995.)
- Broj 1 automobil u klasi (Classic & Sports Car magazin 1996.)
- Evropski automobil veka (Global Automotive Elections Foundation 1999.)
Mini u glavnoj ulozi
Koliko je Mini bio popularan govori i činjenica
da je taj “mališan” korišćen u sijaset filmova. Svi znamo za film “Posao u
Italiji” iz 1969. sa Majkl Kejnom u glavnoj ulozi (barem mi malko stariji), kao
i ri-mejk istog iz 2003. sa Mark Volbergom (al’ ga tu preteraše, jurnjava,
helikopteri, totalni haos a policije ni od korova), zatim Bornov identitet iz
2002. sa Met Dejmonom u glavnoj ulozi i naravno, neizbežni Mr. Bean... Scene iz
ovih filmova su pokazale sve vrline i karakter ovog “čuda” na četiri točka.
Proizvodnja i tehničke karakteristike
Mini je proizvodio od 1959. do 2000. godine British Motor Corporation i njegovi naslednici. Interesantno je kada pitate nekoga kako se zvala firma koja je proizvodila Mini retko ko će biti u stanju da tačno odgovori. Mini kao proizvod je debelo nadmašio ime sopstvenog tvorca. E, to ti je BREND!
Proizvođen je u dve fabrike u Engleskoj, u Oksfordu (1959-1968) i u Birmingemu (1959-2000), kao i u drugim zemljama, Australiji, Španiji, Južnoj Africi, Venecueli, bivšoj Jugi u Novom Mestu (1964 – 1973)... Dizajner ove ikone je Ser Alec Issigonis.
Mini je zamišljen kao pravi gradski automobil,
malih dimenzija i živahnog motora. U spartanskoj unutrašnjosti dominirali su OGROMNI
volan i OGROMNI brzinometar koji je bio smešten pored vozača, negde, u visini
kolena. Mislim da je to jedini automobil koji je imao brzinometar te veličine i
na takvom mestu. Kasnije su došle verzije gde je korišćen mali, sportski volan
i manji brzinometar. To je upotpunilo Mini kao celokupan proizvod. Zbog svojih
malih točkova čovek bi pomislio da je Mini prilično nestabilno vozilo, međutim
njegovo ponašanje na drumu je fantastično. Njegov dizajn i niska težišna tačka
mu omogućavaju da uvek bude pod kontrolom vozača.
Doživeo je mnoštvo verzija od kojih mi je Cooper S najdraža. Ukupno je proizvedeno preko 5,3 miliona jedinica ovog
vozila, u raznim verzijama.
Dimenzije:
Dužina: 3.054 – 3.300 mm (u zavisnosti od verzije
vozila)
Širina: 1.397 mm
Visina: 1.346 mm
Motor: 848 – 1275 cm3 (u zavisnosti od verzije vozila)
Mini kao sportista
Za potrebe reli takmičenja British Motor
Corporation je pripremao vozila na bazi verzija Cooper i Cooper S. (zato mi je,
valjda, ova verzija i najdraža)
“Mališa” je od 1962. pa sve do 1975. godine
bukvalno harao po reli stazama širom sveta. Najvrednije titule su 3 titule na
reliju Monte Carlo (1964, 1965, 1967) i 3 titule na reliju 1000 jezera u
Finskoj (1965, 1966, 1967).
Osim u reli takmičenjima, Mini se obreo i u
trkama izdržljivosti (endurance), gde je takođe pokazao od čega je sazdan. Na
trci Gallaher 500 u Australiji 1966. godine osvojio je prvih devet mesta!
U svakom slučaju, Mini je automobil koji je
opisao jednu epohu i vreme. Iako nam njegovo ime pokazuje kakve su njegove
dimenzije on se VELIKIM slovima upisao u istoriju automobilske industrije.
No comments:
Post a Comment